суббота, 28 октября 2017 г.


Тема. Основи трудового права України.

Мета: ознайомити учнів з основами трудового права України, порядком прийому і звільненням з роботи; формувати вміння складати порівняльні таблиці; виховувати повагу до праці, розуміння важливості праці для формування людської істоти та її розвитку.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: Конституція України, Кодекс законів про працю України, роздавальний матеріал, незакінчена таблиця «Порівняння трудового і коллективного договорів», паспорт, трудова книжка, диплом, епіграф до уроку.

                                                       ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ.
                    1. Назвіть матеріальні речі, без яких, на ваш погляд, не може обійтися сучасна людина?
                    2. Що треба мати, щоб усе це придбати?
                    3. Де їх, гроші, взяти?
                    4. Яким чином гроші можна заробити?
                                  
Метод «Мікрофон» Для чого людина працює?
                                                
Викладач. Отже, більшість людей задовольняють свої потреби, заробляючи на життя працею. Завдяки праці людей суспільство існує, розвивається, удосконалюється. Кожна людина, яка реалізує право на працю, стикається з нормами трудового права.

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.

                            Епіграф до уроку «Праця породжує мудрість і чистоту
                                                                                    Дені Дідро                                                                            

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

                                                1. Трудове право. Законодавство про працю.

Учень, який отримав випереджальне завдання, розкриває зміст данного питання. Решта учнів складають опорний конспект.
Учень. Праця людини є основним джерелом її доходів, способом реалізаціїїї здібностей та знань. Питання, пов’язані з використанням людської праці, є предметом регулювання трудового права. Трудове право – це галузь права, яка регулює суспільні відносини, що виникають з приводу застосування найманої праці. Суб’єктами трудових відносин виступають роботодавець та найманий працівник. Ці відносини стосуються таких питань: · укладення трудового договору між роботодавцем та працівником; · визначення їхніх прав та обов’язків, робочого часу та часу відпочинку працівника; · оплата праці за виконану  роботу; · питання трудової дисципліни, підстав та порядку звільнення з роботи; · охорони праці тощо. Трудове право утворюють норми законодавства про працю, яке складається з великої кількості нормативно-правових актів: · Конституція України, статті 42-46; · Кодекс законів про працю України, основний закон у трудовому праві, регулює трудові відносини працівників всіх категорій, крім тих, хто працює самостійно; · Закони України «Про оплату праці», «Про зайнятість населення», «Про відпустки», «Про порядок розв’язання трудових спорів (конфліктів)», «Про охорону праці», «Про колективні договори та угоди», «Про професійні спілки» · Існують спеціальні закони, статути, положення, які регулюють трудові відносини категорій працівників з особливим статусом (держслужбовців, працівників органів внутрішніх справ, прокуратури, суддів, педагогічних працівників тощо).
Питання учням. 1) Які законодавчі активи записали?
                        2) Про що свідчить така велика кількість законодавчих актів щодо трудового права? (Прогнозована відповідь: «Трудові відносини є дуже важливими і різноманітними»)
                                                  
Викладач. Найголовнішими джерелами  трудового права є Конституція України та Кодекс законів про працю України, який набув чинності з 1 червня 1971 року і сьогодні діє з деякими змінами і доповненнями. (Демонстрація Конституції України та КЗпПУ).

Викладач. Давайте з вами розглянемо ситуації і визначимо, які з них регулюються трудовим законодавством.
1. Марина влаштувалася прибиральницею у кафе. (Так, регулюються)
2. Петро влаштувався кур’єром у фірму, яка належить його батькові. (Скоріше за все регулюється, так як Петро міг укласти з батьком трудовий договір як з роботодавцем).
3. Іван підмітав у своєму дворі. (Ні).
4. Сергій влаштувався викладачем у школі. (Так, регулюються).
5. Ірина погодилася допомогти сусідці прибрати квартиру. (Ні, це добровільна безоплатна допомога, вона може регулюватися господарськими відносинами).

Робота зі ст..43 КонституціїУкраїни.
                                                        
Викладач. Один із перших кроків, який ми робимо, користуючись правом на працю, - укладаємо трудовий договір.
            
                                              2. Трудовийдоговір. Колективний договір
Робота зі ст..21 КЗпПУ. Викладач акценту увагу на тому, що трудовий договір – це рівноправна угода: як працівник потребує роботи, так і роботодавец ьпотребує того, хто буде на нього працювати. Права і обов’язки є в обох  сторін.
Викладач. Використовуючи визначення поняття «трудовий договір», визначте права і обов’язки працівника і роботодавця.
Викладач. А зараз ознайомимося з витягом КЗпПУ, які стосуються трудового і коллективного договорів. Один ряд нам буде повідомляти про трудовий договір, а інший – про колективний.
Учні доповідають про трудовий договір.
                                                     
Викладач. А тепер, працюючи в парах, підберіть до кількох ситуацій із запропонованого переліку необхідні для працевлаштування документи:
                                                     
Працевлаштовуються:
1) водієм – юнак післястроковоїслужби в лавах Збройних сил України, який до призову в армію працював на заводі.
2) кур’єром – учень 9 класу 15-ти років у вільний від навчання час.
3) лікарем – молодий спеціаліст після закінчення медичного університету; трудового стажу немає.
4) учнем автослюсаря – 17-річний випускник середньої школи.
                                                     
Перелік документів: атестат про середню освіту, паспорт, медична довідка про стан здоров’я, письмовий дозвіл батьків, характеристика-відгук сусідів, диплом, військовий білет, права водія, довідка з місця проживання, довідка про присвоєння ідентифікаційного номера, свідоцтво про шлюб, квитанції про оплату комунальних послуг за останн шість місяців, свідоцтво про народження, трудова книжка.
                                                       
Викладач демонструє документи: паспорт, трудову книжку (коротко інформує про її заповнення, про те, які записи до неї заносяться), диплом, і наголошує, які документи і в яких випадках мають право вимагати від працівника. Викладач. Але, крім трудового існує ще й колективний договір. Давайте друга группа розповість нам про колективний договір.
       Обговорення у великому колі.
                                                            
                                                            
Викладач. А тепер давайте з вами порівняємо два договори – колективний і трудовий, і визначимо їх спільні і відмінні риси.
                                                            
               Критерії порівняння                               Колективнийдоговір                    Трудовийдоговір 

      
      Рівень, на якому укладають угоду
      Сторони договору
       Зміст договору
       Форма договору
       Строк дії
                                                           
Викладач
дає пораду про нагальну потребу при працевлаштуванні ознайомитися  з умовами колективного договору. 
                             
                                                      3. Порядок звільнення з роботи
Викладач. Давайте пограємо з вами в гру «Припинення трудового договору», де ви самі будете задавати запитання одне одному:
1. Працівник має право за своєю ініціативою припинити трудовий договір, попередивши власника письмово за ….. (два тижні).
2. Неприпустимим є звільнення працівника в період його перебування у відпустці або ….. (тимчасової непрацездатності (хвороби)).
3. Терміновий трудовий договір може бути розірваний працівником достроково, якщо власник … (порушує законодавство про працю).
4. Під час звільнення за угодою сторін термін звільнення встановлюється … (за їхзгодою).
5. Прогулом вважається відсутність на роботі без поважних причин протягом …(трьох годин поспіль).
6. У день звільнення роботодавець зобов’язаний провести розрахунок з працівником і … (видатийомутрудову книжку).
7. Працівника можуть звільнити за невідповідність посаді внаслідок недостатньої кваліфікаці їабо … (стану здоровя).
8. Контракт може бути припинений через вказані в ньому підстави, якщо … (вони не суперечать закону).
9. Працівник може бути звільнений у разі відсутності на роботі через хворобу протягом … (чотирьох місяців поспіль).   
10. У більшості випадків на звільнення працівника за ініціативою роботодавця необхідно отримати згоду … (профспілкового органу).
                                             
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ.
Бесіда.
1. Яку тему вивчали на уроці?
2. Які нормативні акти в галузі трудового права вам відомі?
3. Хто укладає трудовий договір?

 VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ РОБОТИ УЧНІВ НА УРОЦІ.
1. Чи був урок корисним?
2. Що дізналися нового?
3. Чи досягли очікуваних результатів?
4. Про що хотілося б вам взнати більше? Викладач акцентує увагу учнів на тому, що вивчення основ трудового права буде продовжено на наступному уроці
.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
1. Вивчити конспект.
2. Написати есе на тему: «Чи справді закон стоїть на захист іінтересів працівників?»
                                                               
3. Випереджальне завдання: написати творчу роботу «Особливост праці неповнолітніх».


Комментариев нет:

Отправить комментарий