четверг, 14 апреля 2016 г.




Пам`ятка учаснику шкільної олімпіади з історії







І.Візьми за правило систематично поповнювати свої знання шляхом самоосвітньої діяльності через опрацювання певної літератури: підручника, хрестоматії, збірників документів, словників, мемуарів, худ. Літератури, а також знайомства з альбомами про мистецтво та портретними зображеннями видатних діячів.
ІІ.У свої тренувальні вправи з предмета включи:
1.Відпрацювання загальноосвітніх вмінь:
-          складання простого( розгорнутого) плану, тез навчального тексту;
-          систематизацію набутих знань;
-          самостійне засвоєння змісту навчальної інформації згідно з визначеним завданням.
2.Виконання тестів з різних періодів історії.
3.Роботу з контурною картою
4.Аналіз історичної мапи( атласу)
5. Роботу з хронологією
6. Заповнення систематичних , синхроністичних та порівняльних таблиць
7.Розв`язання  історичних задач
8.Виконання логічних ланцюжків та інших завдань з історії
9. Аналіз історичних документів
10. Роботу над понятійною базою шкільного курсу історії9 тлумачення, виконання завдань над пам’ятками та ін.)
11. Виконання творчих завдань
12. Відпрацювання вмінь щодо складання історичного портрету видатних осіб світової історії
13. Складання історичних кросвордів
14. Самостійне опрацювання усіх доступних джерел історичних знань
( зокрема, ЗМІ),     аналіз різних свідчень, враховуючи їх особливості.
15. Власну інтерпретацію історичних явищ і процесів, обґрунтування й відстоювання особистої позиції.
Олімпіадні завдання
8 КЛАС
8 КЛАС
І варіант
І рівень
1.    В якому році відбулась російсько-турецька війна:
а) 1806-1812 рр.                             в) 1806 -1813 рр.
б) 1807-1812 рр.                                      г) 1805 – 1812 рр.
2.     У 1806-1812 рр. землями краю управляла …….. адміністрація
а) українська                                  в) турецька
б) російська                                    г) польська
3.     З кількох статей складався Бухарестський митний договір 16 травня 1812 р.
а) 20;                            б) 25;                            в) 18;                             г) 5.
4.     У якому році було опубліковано «Правила тимчасового управління Бессарабією»:
а) 1812 р.;                                       в) 1814 р.;
б) 1815 р.;                                       г) 1813 р.
5.     За рахунок чого зростала чисельність населення в країні?
а) через різноманітний національний склад;
б) за рахунок природнього приросту;
в) через масові одруження;
г) через переселення адміністрацією євреїв, турків і поляків.
6.     Коли було здійснено селянську реформу в Пн. Бесарабії7
а) 14 липня 1868 р.;                       в) 14 липня 1867 р.;
б) 15 липня 1869 р.;                       г) 17 липня 1866 р.
ІІ рівень
7.     Визначте основні положення Бухарестського мирного договору 16 травня 1812 р.
1) амністія учасникам бойових дій;
2) Молдавське князівство передається Османській імперії;
3) Туреччина та Кримське ханство визнавали воз’єднання з Росії та Лівобережної України ;
4) Утворена Бессарабська область з трьох районів;
5) Росія мала сплачувати щорічно Кримському хану «казну».
а) 1, 3, 5;                      б) 5, 4, 2;                      в) 1, 2, 4;             г) 3, 5, 2.
8.     Які події стосуються розвитку освіти в 20-х р. ХІХ ст.. на території Пн. Бессарабії
1) Діяльність поміщика Хотинського повіту Александра Хиждеу;
2) Створення у 1895 р.  Ю. Томашевським Хотинської публічної бібліотеки;
3) Навчання велося українською мовою;
4) Майже у всіх середніх навчальних закладах, будинках дитячої творчості багато уваги приділяли вивченню народознавства;
5) Відкрито безкоштовну професійну школу у Хотині.
а) 1, 2, 5;             б) 4, 2, 5;                      в) 1, 3, 4;                       г) 3, 4, 2.
9.     Яке твердження є правильним?
а) Селяни – царани Хотинського повіту на відмінну від селян інших губерній Росії, відробляли панщину, терміном від 12 до 28 днів на рік;
б) Селянську реформу в Бессарабії було здійснено 14 липня 1861 р.
 в) У40-х рр. ХІХ ст. Хотинський повіт був першим регіоном щодо промислового виробництва.
ІІІ рівень

10.                       Установіть відповідність між датами та подіями:
1) 16 травня 1812 р.                                а) Відкриття в м. Хотин ярмарку;
2) 1826 р                                                 б) «Положення комітету міністерств» за яким дозволено вивіз хліба з                                                                             повітів Бессарабії;
3) 15 травня 1815 р.                                 в) м. Хотин отримав герб;
4) 1832 р.                                                 г) Бухарестський мир;
                                                                д) Російські війська успішно форсували Дністер поблизу Жванця.
11.                       Основну масу населення повіту становило селянство. На скільки груп воно поділялось? Коротко охарактеризуйте кожну із них.
ІV. Рівень
12.                       Охарактеризуйте значення і роль земств у розвитку освіти і охорони здоров’я в нашому краї.

ІІ варіант
І рівень
1.     Коли російські війська формували Дністер?
а) 19 листопада 1806 р.;                          в) 29 жовтня 1806 р.;
б) 20 листопада 1806 р.;                         г) 14 грудня 1806 р.
2.     Коли був підписаний Бухарестський мирний договір:
а) 20 травня 1813 р.;                               в) 10 квітня 1812 р.;
б) 16 травня 1812 р.;                               г) 15 травня 1812 р.
3.     За умовами Бухарестського мирного договору російсько-турецький кордон проходив по річці:
а) Дніпро;           б) Вісла;                       в) Прут;               г) Дунай.
4.     Згідно «Правил тимчасового управління Бессарабією» передбачалось створення 12 цинутів, а фактично було створено лише:
а) 10;                            б) 8;                     в) 11;                   г) 9.
5.     Хто такі царани?
а) особисто вільні, але феодально-залежні;
б) дрібні землевласники;
в) перебували в становищі дворових людей;
г) особи, які зовсім не мали земельних наділів.
6.     Яких видів мануфактури характерні для Хотинського повіту і всієї Бессарабії?
а) Поміщицькі та підприємства капіталістичного типу;
б) дрібні ремісничі;
в) ремісничо-заводські;
г) гуральні.
ІІ рівень 
7.     Охарактеризуйте положення «Правила тимчасового управління Бессарабією»
1) Створенні центральні адміністративні органи управління, які очолили місцеві бояри;
2) Надавали українцям автономію й право самостійно збирати податки для султана;
3) Бессарабську область поділено на окремі адміністративні одиниці – цинути;
4) містили взаємні гарантії іновірцям;
5) Хотинська райя увійшла до Хотинського повіту.
а) 2, 4, 1;                      б) 5, 3, 4;             в) 1, 3, 5;             г) 1, 4, 5.
8.     Яке твердження є правильним?
а) Житло будинки, а й часто й господарські будівлі, мастили глиною з половою, білили вапном. Планування було типовим: мала хата, сіни, велика хата.
б) Поширене традиційне килимарство, тут існують визнані його центри, наприклад, села Атаки, Комарів, та Перківці.
в) Одяг жителі повіту шили з домотканого полотна, виробленого з конопель та тютюну, мав чорний колір.
г) Гончарство зберегло стійкі традиції, найбільше в 2-х селах: Коболчині та Малинівцях.
9.     Про що йдеться в наведеному уривку?
…. Розвивалось в селах Хотинського повіту. Серед них можна відзначити ткацтво, гончарство, вапнярство, чоботарство та інше. Найбільш поширеним було ткацтво.
Сільські умільці виготовляли різні пристрої, що використовувались в млинах та олійнях, молотарках. Поширеним було вишивання селянками на полотні, сорочках шовковими та вовняними нитками, а чоловіками – шкіряно-хутряних виробах.
а) Домашні промисли;                   б) ремесла;          в) мануфактурне виробництво;
г) натуральне господарство.
ІІІ рівень

10.                        Установіть послідовність подій?
а) «Положення комітету міністерств» за яким дозволено вивіз хліба з повітів Бессарабії;
б) «Положення» - селянська реформа, за яким селяни повинні одержати по 8-8,5 десятин землі;
в) Бухарестський мирний договір;
г) м. Хотин стає повітовим центром Пн. Бессарабії і йому надали герб.
1) 15 травня 1815 р.
2) 14 липня 1868 р.
3) 16 травня 1812 р.
4) 1826 р.

11.                        З 1818 р. розпорядчим органом краю стала Верховна рада, яку складали місцеві бояри. Як розвивались події з 1828 року в адміністративному устрої?
IV. Рівень

12.                        Охарактеризуйте розвиток сільського господарства та торгівлі на території нашого краю в ХІХ ст

10 клас
І рівень
1.Заповніть пропуски в синхроністичній таблиці „ Україна і світ на початку ХХ століття”( 9 балів)
Події всесвітньої історії
Рік
Події в Україні

1914

Битва на р. Марна
Створення СВУ



1917

Лютнева революція в Росії


1919
Чортківська офензива.


Ризький мирний договір
1921
Формальне визнання Радянською Росією незалежності УСРР


2.Наведіть сучасні назви даних географічних об’єктів і країн.( 9 балів)
o   Брест – Литовськ; Ревель; Царицин.
o   Валахія; Трансільванія; Османська імперія.
o   Ворошиловград; Гришино; Щербинівка.
3. Приведіть і у відповідність політиків і громадських діячів та їхні погляди на початок Першої Світової війни: ( 4  бали)
А) Д Донцов.                               1. Заклик до українців боронити конституційний лад Австро-Угорщини.
Б) С.Петлюра.                             2. Програма утворення самостійної Української держави
В) К.Левицький                           3. Підтримка Росії у Першій Світової війні.
Г) А.Шептицький                        4. Політика нейтралітету
А
Б
В
Г




4. Визначте учасників Першої Світової війни(2 бали)
1. Фердинант Фош; 2. Андрій Мельник; 3. Павло Скоропадський; 4. Альфред фон Шліффен; 5. Павло  Нахімов; 6. Хельмут фон Мольтке.

ІІ рівень
1.Поясніть значення термінів( 6бали): універсал, національна революція, анархізм, парцеляція, репарація, анексія.
2. Назвіть політичного діяча і продовжить його біографію.( 10балів)
1.......- з 20 березня 1917 р. по 29 квітня 1918 р. Голова Української Центральної Ради.
2. ......- один з лідерів боротьбистів у 1919р, 1924-1927 – нарком освіти УСРР.
3........- у 1917р. засновник Українського військового клубу імені гетьмана П.Полуботка та військового організаційного комітету.
4........- у 1919 -1923 рр. Голова уряду радянської України.
5..........- один із засновників Тупу, з квітня 1917 р. заступник Голови УЦР, у Генеральному Секретаріаті обіймав посаду Генерального секретаря міжнаціональних справ.
ІІІ рівень.
Уявіть , що ви журналіст, який став свідком однієї з цих подій(всього 20 балів)
А) початку Першої світової війни;
Б)створенню легіону Українських січових стрільців;
Напишіть репортаж про цю подію. В ньому треба вказати:
1)      Дату й місце події-2 бали .
2)      Імена не менше п’яти історичних осіб, які були причетні до описуваної події, зазначивши також, яку саме участь вони брали в ній – 5 балів.
3)      Причини , які призвели до цієї події – 2 бали.
4)      Детальний виклад перебігу події – 3 бали.
5)      Наслідки події – 4 бали.
6)      Оцінка події сучасниками – 4 бали.